13 oktober Japanse Alpen

14 oktober 2016 - Matsumoto, Japan

Donderdag 13 oktober, ons tinnen jubileum 6 1/4 jaar getrouwd, begint met vertraging. Rond 10 uur vertrekt de eerste trein richting de bergen. Daarna volgen nog trolley's, cablecars (bergtreintje over 800 mtr 400 mtr stijgen), bussen, en een kabelbaan. Het eerste deel is zeer mistig waardoor we de grootste waterval v Japan niet kunnen zien. Pas na 1,5 uur wordt t zicht beter. Het is werkelijk een schitterend uitzicht. De bergen zijn hier niet hoger dan 3250 mtr en glooiend over het algemeen. Het is druk met allerlei groepen uit voornamelijk Japan en Korea. Misschien zaten er ook chinezen tussen maar ik kan ze nog steeds niet uit elkaar houden. Soms denk ik dat het een Japanner is, verstaat hij de taal niet. We eindigen bij de Kurobedam, de trots van Japan. Toch wel een heeeel stuk kleiner dan degene die we vorig jaar gezien hebben in China. Grappig is het dat bij de bussen etc, 2 personen staan te buigen op het moment dat de boel begint te rijden, waarna er uitbundig wordt uitgezwaaid.
's Avonds heerlijk uit eten geweest om ons eerste jubileum te vieren met een biertje, die kosten hier wel aardig wat knoeten. We zien veel zakenlui tot laat dineren in hun zwart witte pakken, scholieren in de café's huiswerk maken in uniform tot na 20 uur. Allemaal heel keurig.