14 november Dunedin en 15 november richting Tekapo

15 november 2016 - Tekapo, Nieuw-Zeeland

Dat was me t dagje wel. Net wakker pak ik mn mobiel die ik 's nachts uit heb staan vanwege de 12 uur tijdsverschil, zie ik de 1e app van Edwin of alles ok is met ons vanwege de aardbeving. Niets van gemerkt dus... Later ontdekken we dat bij de haven er een aantal wijken zijn geevacueerd ivm tsunami gevaar. Dit is een klein gebied omdat direct bij de kust veel bergen zijn waar het water niet overheen kan. Toch met een vreemd gevoel de dag begonnen. Verder geen waarschuwingen meer voor naschokken etc. Toch maar de stad in gegaan en tot een uurt of 3 ons vermaakt, het weer is zo slecht dat we besluiten niet meer naat de pinguins, zeehonden en albatrossen te gaan op het schiereiland. Jammer, maar teveel wind en mist we zien toch niets. De hele dag natuurlijk nieuws over de aardbeving op radio en tv. De studenten hier zitten voor hun examens en de grote zomervakantie dus er is nog een hoop commotie .  Dunedin heeft een universiteit met veel buitenlandse studenten. Veel discussie over de groto maan en de invloed op de aardbeving, je kent het wel het ene programma na het andere. over het algemeen blijven de kiwi's heel nuchter.

De volgende dag richting de bergen in het binnenland Lake Tekapo.  Daar aangekomen de prachtige Lupine bloemen bewonderd en het aziatische bruidspaar dat daar speciaal de foto's komt nemen. (2koppels) ze hebben gewoon de trouwkleding mee op reis genomen! 's avond eten we heerlijk bij de japanner hier, er staan rijen japanners voor de deur dus het moet wel goed zijn. En dat was het zeker.

We merken natuurlijk wel dat er het nodige in het land is gebeurd de afgelopen dagen. In Wellington vamdaag alle hoofdwegen afgesloten vanwege hevige regenval en geïsoleerd, reddingshelicopters richting Kaikoura waar wij 10 dagen ervoor nog hebben geslapen 2 nachten. De rails weggeslagen waar we hebben gereden, de supermarkt in het journaal waar we de boodschappen deden etc. Wat een geluk hebben wij gehad besef ik. Wellington Cubastreet hebben we gelunched en is nu flink beschadigd pffff.

1. Pa en ma:
    15 november 2016
    ja je kunt wel zeggen dat jullie geluk hebben gehad.Nu maar hopen dat het rustig blijft en ze iedereen vandaag kunnen evacueren die zitten opgesloten.
  2. Jeanet:
    15 november 2016
    Wat veel verschillende indrukken hebben jullie gekregen daar, van prachtig tot onwerkelijk. Dat jullie daar geweest zijn, waar nu alles is veranderd.. Mooie lupines zeg, maar zijn geloof ik wel best giftig. Blijft zwijmelen bij die mooie foto's, zo leuk om te zien!