21 november San Francisco

21 november 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De 21e alweer, het einde van de reis nadert. Na een koffie met croissant to go, op z'n amerikaans, op naar de Big Bus San Fransico. We gaan Chinatown bezoeken olv een gids. De bus zit alweer vol vanaf het begin, gelukkig maar een kleine rit. De wandeling is erg interessant, de hoogteverschillen kunnen maar zo in de benen zakken. De cablecars hoor je in de verte ratelen. Een ritje is niet goedkoop, maar dat kan ook niet anders met het onderhoud aan die dingen. Alles is schreeuwend duur hier, zelfs de amerikanen klagen erover. Overal komt de btw nog bij en 15% tip in de restaurants, zelfs bij de koffie to go moet tipgeld. (Doe gewoon je werk zeg ik).
Veel zwervers overal en huren van heeel veeel geld. Moeilijk voor gezinnen om rond te komen. De stad is ook in renovatie, wegen en stoepen worden vervangen overal waar je kijkt. Toch is het een leuke stad, voor ons in ieder geval. 'S Middags de boottocht naar de beroemde gevangenis Alcatraz en een rondleiding op het eiland en in de gevangenis. Het is of je in een film zit en de gevangenen kunnen er ieder moment aan komen. Als je hier zat, zat je voorgoed opgeborgen. In het donker komen we weer aan wal, gauw nog wat eten en naar ons bedje. We zijn 13 uur op sjouw geweest, mooi genoeg. Morgen nog 2 stukjes verkennen met een wandeltocht en dan vinden we het welletjes. Gendt roept ons......