16 tm 18 november

18 november 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

de 1e nacht in Tekapo weinig slaap gehad. Er kwamen 2 chinezen laat aan en begonnen alweer om 6 uur met deuren te smijten en geluid te maken. Bleek dat de visagist en kapper al om 6.30 uur op de stoep stonden voor de zgn trouwfoto's. Dit hadden ze bij de boeking niet doorgegeven. Wat een egoistisch volk.... De hele b&b vroeg wakker. Overdag hebben we nog een mooie rit gemaakt. we kwamen velden vol Lupines tegen, saloonachtige winkels en kristalblauwe meertjes. Het werd gelukkig onderweg droger en droger, de zon liet zich soms zien. 's nachts regent het aan 1 stuk door, net als de volgende dag, onze rit naar Akaroa. Veel wind en erg koud in vergelijking met de afgelopen weken. Even een paar dagen iets meer boeken lezen en series kijken. Na Akaroa richting Christchurch nadat we in een houten pionierswoning victoriaanse stijl hebben overnacht.

Christchurch is indrukwekkend. Wat voor schade heeft de aardbeving in 2011 aangericht! Het is nu 1 bouwput. Nu nog zijn er hele stukken in de stad leeg en in puin. De katedraal staat er nog net zo bij, overal hekken om instortingsgevaarlijke gebouwen. Het tijdelijke container winkelcentrum is er nog steeds en bruist weer van leven. Het valt me tegen wat er in die 5,5 jaar is herbouwd, maar geld zal ook een rol spelen en trouwens het zijn veel gebouwen die onbewoonbaar zijn geraakt.

mijn  tablet dreigt ook in te storten geloof ik, tijdens het schrijven van dit stuk ben ik er al 6x uitgegooid .  Iedere dag gaat het slechter.

De koffers zijn alweer omgebouwd voor de reis naar San Fransico waar de reis morgen weer verder gaat.

Op reis kom je regelmatig mensen tegen die de aardbeving van vorige week hebben meegemaakt. Een stel hier zat in Nelson in een houten huis wat alle kanten op bewoog als een drilpudding. Als je Christchurch ziet dat moet ik er toch regelmatig aan denken. Toch maar liever in Nederland wonen, oost west....thuis best.

Morgen dus onze langste reisdag en terug in de tijd. Dan het laatste reisverslag.

1. Pa en ma:
    19 november 2016
    we zijn toch blij dat jullie naar een veiliger gebied gaan. We hopen dat jullie een mooie reis ernaar toe hebben en daar nog nog een paar leuke dagen hebben.
  2. Jeanet:
    19 november 2016
    Super bedankt dat we met jullie mee hebben mogen reizen via deze logger en een mooie indruk hebben gekregen van dat deel van de wereld. Alvast een goede terugreis en al wacht jullie hier echt hollands saai herfstweer, zullen jullie dat met nieuw opgeladen energie goed aan kunnen! Groetjes van Peter en Jeanet
  3. Henk en Saskia:
    22 november 2016
    Kan niet wachten weer naar huis te gaan, alles op zijn tijd. Net het nieuws gelezen van Japan en de nieuwe aardbeving in NZ, dat raakt ons ook weer. Verschrikkelijk voor de mensen die dit mee moeten maken, dat hebben we in Christchurch wel gezien. Tot gauw! Lang leve het saaie herfstweer in Nederland.