10 oktober Nara en Fushimi-inarie

10 oktober 2016 - Kioto, Japan

Vandaag zijn we gestart met een treinreis naar Nara, bekend om zijn loslopende herten en reeën in het park (ongeveer 1100 stuks) en de tempel met de grootste boedha in Japan. Het begon heel rustig, maar al gauw werd het erg druk. En dat op een maandag. Rijen dik voor de tempels. Bleek het een nationale feestdag te zijn (dag van de sport). Dat beperkte ons om een kijkje te nemen in de meeste pagodes en tempels.

De hertjes zijn zo tam dat ze uit je hand eten. De koekjes die gegeven mogen worden werden voor een redelijke prijs bij het begin van het park verkocht. Het had iets weg van apelheul maar dan met hertjes. Als ze niet snel genoeg wat kregen dan wisten ze de aandacht te trekken. Die dag werden de geweien van de herten eraf gezaagd, dus ook voor die ceremonie stonden er lange rijen.

Aan het eind van de Nara tour hebben we nog een sake-proeverij gedaan in een van de zijstraten. Erg leuk om mee te maken, maar sake is niet mijn ding. Je kreeg bij de laatste sake ook nog een soort van gezouten zeekomkommer geserveerd. Ik weet niet wat ik daar nou van vond... apart, heeeel apart.

Op de terugreis hebben we nog even de 10.000 shrijnen van Fushimi-Inarie gezocht, al was het alleen maar voor de foto's. Ook hier was het erg druk.

Opvallend hoe alles in Japan is geregeld. Geduldig wachten mensen in rijen voor kassa's of restaurants buiten, degene die het dichts bij de liftbediening staat zorgt ervoor dat iedereen uit de lift komt zonder dat de deuren te snel dicht gaan, geen mobieltjes in de bus gebruiken (en ze luisteren ook nog hiernaar!) als het een drukke bus is. Op het perron stopt de trein precies bij de aangegeven tekens op het perron, eerste alle mensen eruit, dan loopt de rij mensen rustig de trein in zonder dat iemand voorkruipt. We hebben nog geen graffiti gezien en ook geen bedelaars tot nog toe. Alles is super schoon op straat, auto's zijn gepoetst, vrachtwagens lijken net uit de showroom te komen ook al zijn ze beladen.

Morgen hopen we weer op een rustige dag, dat alle Japanners maar weer aan het werk mogen zijn, dan kunnen wij op ons gemak kasteel Himeij gaan bekijken....