26 oktober Rotorua en 27 oktober Taupo

27 oktober 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Woensdagochtend vroeg uit de veren, op naar een Maori dorp waar de originele bevolking nog steeds leeft en werkt. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een rondleiding. Erg interessant en met humor verteld. Je hebt wel eens van die rondleidingen waar dat anders is. Men leeft hier tussen al de termische activiteiten en soms betekent dat dat een huis onbewoonbaar is omdat het ineens stoomt tussen de vloerplanken in de keuken. Na afloop krijgen we een dansvoorstelling met aan het eind de Hakadans (bekend van de all blacks die dit voor hun rugbywedstrijden doen) Ze hebben er duidelijk plezier in. Een superleuk begin van de dag. We krijgen nog een lunch voorgeschoteld die ze maken in de stoom van krater.

HIerna even een wandeling door het Redwoodforrest en dan op naar MataMata voor de middag en avondtour met eten op de movieset van Lord of de Rings en de Hobbits. Weer een vriendelijk ontvangst met hele enthousiaste gidsen die uitgebreid vertellen over hoe de regiseur Peter Jackson hier terecht kwam en hoe het leger hem hielp bij het 'verbeteren' van de filmset. Het is nog steeds een schaapfarm met heel veel heuvels en weinig begaanbare paden. Het leger heeft hier meegeholpen omdat het bestuur van Nieuw Zeeland geen geld beschikbaar had voor de toen nog onbekende regisseur. Ze beseften toen al wel dat het veel promotie zou opleveren voor het land, dus stelden ze het leger, die toch niet veel te doen had, beschikbaar. Het is net of je een droom binnen loopt. Zo mooi, zo groen en wat een schattige 'nep' hobbitholes. Er is er 1 waar je 1,5 meter naar binnen kunt en de pub de Green Dragon is pas na het draaien van de film gebouwd voor toeristen. De boer had namelijk bedongen dat de set nadat ze em voor de 2e keer hadden gebouwd, nu met goed materiaal, zou blijven bestaan. 1 boom is van kunst, helemaal blaadje voor blaadje gespoten in de juiste kleur. Na de rondleiding bij licht hadden we een diner, het leek of je aan de film meedeed. Er liepen grote fans rond die alles moesten aanraken, maar ook mensen die de inmiddels bijna grootste  toeristische attractie van Nieuw Zeeland wilden zien, zonder de film of het boek te kennen. Na het diner kregen we een lantaarn en konden we nog even rondlopen door het verlichte Hobbitdorp. We hebben gedanst op het veld waar in de film het verjaardagsfeest van Bilbo werd gevierd. De gidsen hadden alle tijd, iedereen mocht op de foto en ze hebben niet 1 keer laten blijken dat we moesten opschieten. Maar rond 21.45 was het echt tijd om met z'n allen weer te vertrekken. Een avond om niet te vergeten, eind van de middag met regenboog en 's avond met een sterrenhemel.....

De volgende dag op naar Taupo, eerst nog kijken bij een geiser Lady Knox die ieder ochtend rond 10.30 uur 10 tot 20 meter spuit met wat hulp van een Maori en zeep. Daaarna een mooie wandeling langs kraters en bubbelende poeltjes en off we go naar Taupo. Ons hotel langs een meer en weer schijnt de zon... De temperaturen zijn pas in de middag rond de 20 graden en de wind blijft koud vanuit het zuiden. Het enige vervelende aan Nieuw Zeeland zijn de chinezen altijd met zoveel en luidruchtig.

1. Pa en ma:
    27 oktober 2016
    wat een belevenis. Als de chinezen er zijn gewoon oordoppen in doen.
  2. Henk en Saskia:
    27 oktober 2016
    Jij zou gek worden van het geroggel en gespuug
  3. Jeanet:
    27 oktober 2016
    Indrukwekkende natuur en cultuur daar, jullie zien er ook heel relaxed uit!
    Henk kan zo in een volgende hobbit-film meedoen als reus tussen die lieve kleine huisjes..