30 en 31 oktober

31 oktober 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

30 oktober vertrekken we al op tijd richting Wellington omdat het een behoorlijke afstand is. Alle soorten weer trekken voorbij, lijkt Nederland wel. Aangekomen in onze B&B gaan we eerst even heerlijk van het uitzicht genieten met een kop thee. We hebben een fantastisch uitzicht op de zee en zien de veerboot regelmatig voorbij komen. 's avond na het eten nog even naar Breakers Bay om de golven op de rotsen te zien slaan. De zee gaat behoorlijk tekeer, de wind is ijzig koud. Er moeten hier pinguïns zitten, die zijn waarschijnlijk uit vissen want de mensen hebben hier echt last van als je ze hoort. Ze stinken en kruipen onder het huis als ze de kans krijgen. Het is de kleinste soort, de kleine blauwe.

De volgende dag staat Wellington op het programma. Het zonnetje schijnt en de wind is gaan liggen. We drinken een kop koffie in de haven, hoezo blue Monday? Het is een hele gezellige stad vergeleken met Auckland. Het scheelt dat we nu wel prachtig weer hebben. Zolang mogelijk genieten hiervan! Het museum Te Papa doen we pas in de middag, moet het mooiste van NZ zijn en dat is het ook denk ik. Ben niet zo'n museum liefhebber, maar deze is inderdaad de moeite waard. Rond 15.45 uur hebben we een rondleiding geboekt bij de Studio's van Miramar, Wellywood. Hier worden vele films, met name de digitale gedeelten gemaakt en bewerkt en maquettes gebouwd, 3d modellen geprint, maskers gemaakt etc. de specials effects dus. Voorbeelden: King Kong, Lord of the Rings, The Hobbits, Narnia, Thunderbirds (nieuwe afl.), Kuifje en Avatar. Eerst krijgen we een rondleiding bij The Tunderbirds, super gaaf. We staan op de miniset en zien het eiland, de landingsbaan in het ieniemini en iets uitgezoomd, het huis van Penelope en nog veel meer. Ik zal thuis eens wat afleveringen kijken.... ken alleen de poppenversie. Van allerlei afval maken ze de maquettes en nadat ze niet meer nodig zijn wordt alles afgebroken en hergebruikt voor andere films.

Daarna de special effects, uitrustingen, wapens en maskers die ze maken voor andere films. We zien de buste van veel bekende acteurs, zwaarden uit LOTR, de siliconen voeten van Frodo, de plastic maliënkolders van de diverse legers teveel om op te noemen. Erg interessant allemaal om te zien, inmiddels is het bedrijf Weta wereldberoemd geworden. Het was weer een geslaagde dag.