6 en 7 november Fox Glacier en de rit er naar toe

7 november 2016 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

6 november begon met een klein zonnetje, maar al gauw werd het slechter en slechter onderweg. Zo erg dat op een gegeven moment de hagelstenen naar beneden kwamen en het onweerde. Noodgedwongen hebben we een klein kwartiertje aan de kant van de weg gestaan. Toen we zagen dat het niet minder werd zijn we langzaam doorgereden. We zaten midden tussen de bergen, allemaal slingerwegen en éénbaans bruggen waar je amper de overkant van kon zien. Heelhuids aangekomen merken we dat ook de lodge de wifi en computers uitgezet hebben, de weg naar Queenstown is afgesloten en gaat pas weer 's avonds na 8 open. Dit is de enige weg naar het zuiden en de eigenaar staat vast met de boodschappen totdat de weg weer wordt vrijgegeven. De hele avond blijft het regenen maar gelukkig een stuk minder.

De volgende dag is een stralende dag. We besluiten meteen op pad te gaan voordat het weer omslaat. Eerst naar de Fox Glacier. De wandelroute ernaar toe is tot 20 minuten begaanbaar en daarna afgesloten voor publiek. We zien wel een verdwaalde chinees een poging doen om mooiere foto's te maken. Er is weer een bus of 2 losgelaten.... Na deze belevenis op naar het meer waar de bergen in weerspiegeld worden bij rimpeloos water. Een prachtige wandeling van zo'n 1,5 uur met veel stijgingen en dalingen. Helaas geen rimpeloos water maar wel veel mooie plaatjes van besneeuwde bergtoppen tussen al de groene bomen. Na afloop een lunch en op naar de Frans Josef Gletcher. Dit is een langere tocht dan de Fox. We lopen zo'n 1,5 uur in een soort maanlandschap naar de voet van de gletcher. Hier heb je beeld bij de ijstijd en wat voor geweld ijs kan aanrichten met stenen en rotsen. Indrukwekkend. Hier weinig chinezen, te ver en kost teveel tijd denk ik. De zon blijft schijnen, we zijn blij zonnebrand te hebben gebruikt. Als we terug bij de auto komen beginnen er grijze wolken boven de bergen te komen. Het zicht wordt minder. Even het dorp in voor een boodschap en op naar onze lodge met uitzicht. In het laatste zonnetje eten we een hapje, gewoon eten uit de supermarkt voor de afwisseling. Gisteravond uit eten geweest, erg lekker maar soms wordt dat ook een beetje gewoon en teveel. Morgen op naar Queenstown, even de weg checken voor we gaan.

1. Maris:
    8 november 2016
    Hoi,
    Van Lake Matheson nog wel een mooie spiegelfoto voor je. Hadden schitterend weer die ochtend dat wij er waren.

In Queenstown zou je naar Devilburger kunnen gaan; echt lekker en niet zo druk.
  2. Henk en Saskia:
    10 november 2016
    Slecht wifi gehad laatste dagen, je bericht gemist. Net Queenstown verlaten. geen spiegel bij ons helaas, teveel rimpeling in t water. Herkansing misschien bij
    Lake Tekapo?