3 tm 5 november Nelson nr Kaikoura, Whalewatch en reis nr Punakaiki

5 november 2016 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

3 november nemen we afscheid van onze engelse gastheer en vrouw en vertrekken we richting Kaikoura. Onderweg wil Henk graag naar het 1e WO museum in Blenheim. De prive verzameling van de beroemde regiseur P .Jackson staat hier oa tentoongesteld en met behulp v Weta is het museum van levensechte diorama's voorzien. Zelfs  ik vond het een prachtig museum. 2 dagen ervoor was er een nieuw gedeelte geopend met WO2 vliegtuigen en andere spullen. Dit moet de komende maanden nog verder aangekleed worden. Na 3 uurtjes waarin we naast het kleine vliegveld dat erbij was hebben gelunched toch maar doorgereden. Wat een uitzichten.... Na iedere bocht een andere. Van wijngaarden tot besneeuwde bergen, zee, rotsen en zeehonden kolonies. 's avonds maar aan de kant van het water met bergtoppen op de achtergrond gepicknickt, daar kan geen restaurant tegen op.

De volgende dag stond er walvisspotten op het programma, 11 uur vertrokken we. We hebben het geluk gehad 2 keer een duik te hebben gezien op zo'n 20 meter van de boot. De walvis was net zo groot als onze boot, zo'n 18 tot 20 meter. Verder waren er nog genoeg andere dieren zoals dolfijnen en albatrossen. Weer super weer en net niet zo erg zeeziek dat de vissen werden gevoerd.... Morgen op naar Punakaiki, een lange rit.

Vroeg dus weer uit de veren en na een ontbijt samen met 2 engelse gasten, waarvoor het reizen dus echt heel duur is geworden na de val vd pond, op pad naar het volgende adres. We hebben een tussenstop bij een cafe waar je kijkt op t bungeejumpen en een jetboat. de boot zien we gaan, maar vandaag geen springers. Die hopen we nog te zien in Queenstown. Voor we naar ons hostel gaan komen we langs de pannenkoekenrotsen aan zee. Wat een spektakel is dat zeg. Hier zou je uren op een bankje kunnen zitten, vooral bij hoogtij zoals nu. De golven kletsen tegen de golven. Op de achtergrond palmbomen, maar ook naaldbomen en grote rotsen.